شناسایی سلولهای چربی سوز در انسان

اول آوریل 2015- برای اولین بار، یک تیم تحقیقاتی موفق به جداسازی سلولهای چربی بژ از انسان بالغ شدند، این نوع چربی قادر به مصرف انرژی است و پیش از این توانایی این نوع از چربی در تبدیل چربیهای سفید ناسالم به چربیهای قهوه ای سالم مشخص شده بود. دانشمندان همچنین نشانگرهای ژنتیکی جدیدی را برای شناسایی این نوع چربی بژ شناسایی کردند.

به گفته ی پرفسورKajimura  این کشف یک پیشرفت مهم در تحقیقات داروهای جدید ضدچاقی است یافته های این تحقیق بصورت آنلاین در مجله ی Nature Medicine  منتشر گردید (16 مارس 2015).

 همه ی پستانداران از جمله انسان دارای دو نوع چربی با عملکرد کاملاٌ متضاد هستند: چربی سفید که ویژه ی ذخیره ی انرژی است و خطر ابتلا به دیابت و چاقی را افزایش می دهد و چربی قهوه ای که از طریق سوزاندن انرژی تولید گرما می کند و با لاغری مرتبط می باشد.

نوزاد انسان در زمان تولد دارای چربی قهوه ای است که بصورت یک دفاع طبیعی در برابر سرما عمل می کند و حیوانات دارای خواب زمستانی نظیر خرس ها به همین دلیل مقادیر زیادی از چربی قهوه ای را در بدن خود انباشته می کنند.

پرفسورKajimura  می گوید: از سال 2009مشخص گردید در انسانهای بالغ نیز مقادیر قابل توجهی چربی قهوه ای وجود دارد اما تاکنون مشخص نشده بود آیا این نوع چربی از نوع چربی قهوه ای کلاسیک است که در نوزادان وجود دارد یا چربی بژ است که درون چربیهای سفید قرار داشته و توانایی تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای را در پاسخ به سرما یا سایر استرس ها دارد.

برای پاسخ به این سوال پرفسور کاجیمورا و گروهش سلولهای چربی قهوه ای را از دو فرد بالغ جدا کرده و آنها را کلون کردند. پس از آنالیزهای پیچیده ی ژنتیکی و بررسی پروتئین های سلولهای کلون شده ، اعلام کردند که آنها موفق به جدا نمودن سلولهایی با قابلیت تبدیل به چربی قهوه ای شده اند.

دکتر کاجیمورا می گوید: این یافته ها ما را به اهدافمان یک قدم نزدیک تر نموده است اینکه با مهندسی زیستی نوعی از سلولهای چربی را بسازیم که توان مقابله با چاقی را داشته باشند. ما در تلاشیم تا از چگونگی تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای مطلع شویم ، تاکنون هیچکس متوجه ی وجود این نوع از چربی قابل تبدیل در انسان نشده بود.

پرفسور کاجیمورا می گوید: حال ما یک سیستم کشت سلول چربی بژ انسانی قابل اعتماد داریم و قادر خواهیم بود از این سیستم به عنوان یک پلت فرم غربالگری برای شناسایی و آزمایش مولکولهای کوچکی که قابلیت فعال نمودن تولید و تمایز سلولهای چربی قهوه ای را دارند و یا تولید حرارت را در چربی قهوه ای انسانی فعال می کنند، استفاده کنیم.

او می افزاید: هدف نهایی ما تولید داروهایی برای تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای از طریق استفاده از سلولهای قابل تبدیل به چربی قهوه ای است، وقتیکه درباره ی چاقی صحبت می کنیم معمولاٌ به این مسئله توجه می کنیم که عدم تعادل بین انرژی دریافتی و مصرفی سبب بروز چاقی می شود تاکنون عملکرد تمام داروهای تایید شده برای مقابله با چاقی بروی کاهش دریافت انرژی از طریق کاهش اشتها متمرکز بوده است، چنانچه ما ترکیبی در اختیار داشته باشیم که مصرف انرژی را از طریق تولید سلولهای چربی قهوه ای جدید و فعال سازی فعالیت تولید حرارت در آنها افزایش دهد، در این صورت می توانیم از این ترکیب همراه با داروهای کاهنده ی اشتها برای هم افزایی اثرات ضدچاقی استفاده کنیم. این روش رویکردی جدید به تعدیل تعادل انرژی کل بدن است.

منبع :www.sciencedaily.com/releases/2015/04/150401093637.htm